torsdag 17 juni 2010

Veckans recept: Sverige kaka

  • Portioner: 12

Ingredienser

  • 3 dl strösocker
  • 3 dl vetemjöl
  • 3 ägg
  • 2 tsk bakpulver
  • 1 dl kokande vatten
  • 4 msk vaniljsocker
  • 125 gr smör
  • 1 dl mjölk

Gör så här

Smörj och ströa en rund sockerkaksform (ca 11/2 - 2 liter)
Vispa ägg och socker pösigt.
Blanda vetemjöl och bakpulver och häll det i ägg/sockerblandningen.
Häll i det kokande vattnet och rör om.
Grädda genast i ca 45 min i 175 grader.
Låt svalna.
Dela kakan i två delar.

Fyllning: Lägg vaniljsocker, smör och mjölk i en kastrull.
Koka tills det tjocknar (ca 2 min.)
Bred på fyllningen på den avsvalnade kakan.
Lägg på överdelen och pudra lite florsocker uppepå.

Så gott! och vad kan väl passa bättre än denna kaka till eftermiddagskaffet på lördag? ;)
För jag kommer att titta på BRÖLLOPET på lördag, jajamensan!

Första gången jag smakade denna kaka var hos Mari o Jens. Mari är en stjärna i köket och jag tror nästan vi åt upp hela kakan... för att inte tala om hennes smörgåstårtor. Men den tar vi en annan gång!

Inga kommentarer: