tisdag 15 juni 2010

Reflektioner om 80 talister

Jag har nu i två års tid gått studerat tillsammans med ca 35 st människor födda på 80 talet. Det jag märkt, nu generaliserar jag, är att de har ingen som helst respekt för att passa tider! Börjar en lektion kl 09 så kommer många insläntrande 10-15 minuter senare. Oftast är det samma personer och det gäller inte hela klassen men i alla fall. Förstår de inte att det finns en anledning till varför det finns en tid? Och de kan inte skylla på att bussen/tåget går sällan för börjar vi 09.15, tror ni de hinner  i tid? Nej, då kommer de 09.30.... Jag irriterar mig ganska så mycket på sånt och värre är det när (ett fåtal) lärare accepterar det?!
Det är skönt att det bara är examensarbetet kvar och sen få komma ut i arbetslivet och , förhoppningsvis, träffa " vuxna" människor ;). Eller så är det bara jag som är en sådan tidsgeneral...

Här kommer en bild på Maria och Cornelia, fotograferade den 8/6!

5 kommentarer:

Lillan sa...

Vilken jättefin bild!

Ja du Birgitta, ordning och reda! Du kanske skulle ha blivit lärare...

julia sa...

Ja många av den något yngre generationen bryr sig inte lika mycket om tid. Kan ju kännas störande. Tror att det kan bero på att inställningen nuförtiden inte är att ha stämpelklocka utan att ha effektiv arbetstid och att du värderas efter vad du presterar i livet. Kommer du nog också märka av när du kommer ut i arbetslivet.

Birgitta sa...

Jaa, stämpelklocka tror jag ju inte på! Men jag jämför skolans tider med t.ex butikers öppettider, det går inte att som butiksanställd komma efter öppningsdags ;)

Anonym sa...

Nej men dina kursare kanske har högre ambitioner än att stå i butik? De kanske tänkte komma ut i "vuxenvärlden" där man har frihet under ansvar och där det är viktigare att få saker gjorda än att bara sitta av tiden...?
Tror nog att du har spenderat lite väl mycket tid på grundskolor på sistone...

Birgitta sa...

Hej du, Anonym... efter 30 års arbetslivserfarenhet, varav 20 år inom försäljning så vet jag vad som gäller. Frihet under ansvar: absolut! Men i vissa situationer så måste man kanske anpassa sig till övriga och visa lite hänsyn/respekt. Som en av mina kursare sa: det går ju inte att komma försent om man ska med ett plan?! Men du förstod kanske att "butikstiderna " var exempel...